För den som är en regelrätt vinälskare, gourmet eller till och med sommelier så kan det låta som hädelse att över huvud taget tala om italiensk champagne, då ordet endast får användas om viner från regionen Champagne i Frankrike som tillverkats enligt en viss metod. Det är inte enbart en fråga om snobberi, utan även ett sätt att bevara sitt kulturarv på, precis som grekerna har kämpat om sin fetaost eller italienarna om sin prosecco.
När det kommer till det italienska bubbelvinet Franciacorta råder det dock delade meningar även bland experterna, då detta anses ligga så nära fransmännens champagne att det inte är lika solklart. Särskilt inte efter att de har smakat på denna ljuvliga dryck.
Vad är Franciacorta?
Enligt Systembolagets vinguide så är Franciacorta Italiens motsvarighet till Champagne och i jämförelse med landets andra bubbelviner, som Prosecco och Lambrusco, är det här det absolut bästa kvalitetsmässigt. Vinet kommer ifrån landets norra delar och trots att det fick sin DOC-status redan på 60-talet är det fortfarande ett relativt okänt bubbelvin utanför Italiens gränser.
Den mest använda druvan när det kommer till Franciacorta är Chardonnay, inte minst då druvan passar mycket bra i det norditalienska klimatet, men man kan också använda Pinot Nero, Pinot Bianco liksom under senare år Erbamat, men inte mer än till 10 %. Efter två jäsningar lagras vinet i upp till ett par år innan det får komma ut på marknaden, och italienarna själva tycker inte bara om att dricka bubblet till fest utan även till lite lyxigare måltider, som till exempel kalv, fisk och skaldjur. Med andra ord så ligger Franciacorta med sin dubbla jäsning och val av druvor närmare champagnen än vad den gör Prosecco.
Explosioner och stolthet
Det finns flera typer av Franciacorta, allt från söta till extremt torra, men bland de mest populära sorterna är Bellavista som brukar ligga på tre eller fyra hundralappar. Vinet “uppfanns” av unga, italienska entreprenörer på 1950-talet som hade fått idén att man skulle kunna producera en värdig motståndare till champagne, men det skulle dröja nästan ett årtionde innan man började sälja flaskorna i butik. Ett av de stora problemen var nämligen att flaskorna tenderade att explodera, och innan man fått bukt med det problemet vågade man inte släppa Franciacorta på marknaden. Idag är det dock ett av italienarnas favoritviner och när de hör att människor från andra länder känner till det spricker de nästan av stolthet!